EMERGING TECHNOLOGICAL COMPETENCIES OF UNIVERSITY TEACHERS FROM A TRANSDISCIPLINARY VISION
DOI:
https://doi.org/10.32480/rscp.2025.30.1.1422Keywords:
competencias, competencia digital, tecnología, inteligencia artificial, universidadAbstract
The incorporation of digital tools and innovative approaches promote skills from the use of advanced educational technologies to the ability to generate knowledge beyond the limits of traditional disciplines. This research aimed to analyze the perception of university teachers about emerging technological competencies from a transdisciplinary vision, with tools that reveal pedagogical and technological competencies that contribute with students learning for life. The methodology was centered on a qualitative approach, the design was determined by the interpretive paradigm, from a phenomenological perspective; 19 teachers participated from public and private universities from countries located in Latin America such as: Argentina, Brazil, Chile, Costa Rica, Ecuador, Paraguay, Peru and Venezuela; The instrument was an interview guide structured with 16 closed and open questions. The results demonstrated that the technological tool most used in teaching practice was the PowerPoint application, followed by virtual classrooms and libraries; the artificial intelligence (AI) was the emerging technology that challenges to teachers and universities object of study. In conclusion, the emerging technological competencies were focused in knowing from a pedagogical practice lacking of disciplinary practices integrated to the areas of knowledge.
Metrics
Downloads
References
1. Paredes D, Satur R, Silva L, Carneiro R, de Brito E. Gestão do conhecimento nas e para disciplinas. Interdisciplinaridades. P2P Innovación. 2024; 10(2):1–13. Disponible en: https://revista.ibict.br/p2p/article/view/6788/6483
2. Atique R, Leal L, Coscioni V, de Oliveira J. Definições de competências transversais e transferíveis em estudantes universitários: revisão de escopo. Revista Brasileira de Orientação Profissional. 2023; 24(1):29–41. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_issues&pid=1679-3390&lng=pt&nrm=iso
3. Nicolescu B. Um novo tipo de conhecimento Transdisciplinaridade. Educação e Transdisciplinaridade 1999. 1º Encontro Catalisador do CETRANS - Escola do Futuro - USP, Itatiba, São Paulo - Brasil. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127511
4. Bezerra ET, Damacena R, Lima IF dos S, Lisboa A de OC, Ferreira M de O, Freitas AQ de, et al. El impacto de las tecnologías emergentes en la educación: transformaciones y desafíos en la era digital. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. 2024; 10(7):2992–3003. Disponible en: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/14950
5. Buitrago-Bohórquez B, Sánchez H. Competencias pedagógicas y tecnológicas del docente para el diseño instruccional en educación virtual universitaria. IPSA Scientia. 2021; 6(2):82–100. Disponible en: https://doi.org/10.25214/27114406.1054
6. Vázquez M, Martillo I, Castro G. La Educación Superior 4.0: retos y perspectivas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas. 2022;15(4):71–89. Disponible en: http://publicaciones.uci.cu
7. Díaz-Arce D, Loyola-Illescas E. Competencias digitales en el contexto COVID 19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación. 2021; 3(1):120–50. Disponible en: http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/181
8. González J, Wagenaar R, Beneitone P. Tuning-América Latina: un proyecto de las universidades. Revista Iberoamericana de Educación. 2004; 35:151–64. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie350881
9. Camargo CDB, Maquina FN, Fernández AH, Luengo AJM. Competencias educativas y tecnológicas en el contexto africano emergente: un reto para el futuro. Revista Brasileira de Educação. 2023; 28:e280100. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/c5KqhwKCwsCqxbwy5WDtL4D/?lang=es
10. Buils S, Esteve-Mon F, Sánchez-Tarazaga L, Arroyo-Ainsa P. Vista de Análisis de la perspectiva digital en los marcos de competencias docentes en educación superior en España. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. 2022; 25(2): 133–52. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/32349/25161
11. Cifuentes L, Crespo M. Reflexiones en torno a la necesidad de cultivar competencias tecnológicas en docentes de educación superior desde una perspectiva pedagógica. Revista Colombiana de Computación. 2019; 20(2): 28–36. Disponible en: http://dx.doi.org/10.29375/25392115-3719
12. Sucari W, Hancco S, Sosa-Gutiérrez F, Duran-Chambilla S, Paredes-Aliaga J. Vista de ¿Se aprende mejor en la modalidad virtual o en la modalidad presencial? Percepciones de estudiantes de una universidad pública peruana. Rev Soc cient Parag. 2024; 29:43–70. Disponible en: https://sociedadcientifica.org.py/ojs/index.php/rscpy/article/view/380/176
13. Vera F, García-Martínez S, Vera F, García-Martínez S. Creencias y prácticas de docentes universitarios respecto a la integración de tecnología digital para el desarrollo de competencias genéricas. Revista Colombiana de Educación. 2022; 1(84). Disponible en: https://doi.org/10.17227/rce.num84-11582.
14. Sanabria-Rangel PE, Ospina-Díaz MR. Enfoque STEAM en la educación superior colombiana frente a la cuarta revolución. Educación y Humanismo. 2023; 25(45): 1–35. Disponible en: https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/6152
15. Flores-Vivar Profesor Titular JM, García-Peñalvo Catedrático FJ. Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación. 2023; (74): 37–47. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8732441&info=resumen&idioma=ENG
16. Daboin M. Resignificación de las competencias del docente universitario desde la realidad aumentada. Revista Equidad. 2023; 6(2): 228–40. Disponible en: http://revistas.unellez.edu.ve/index.php/Revequidad/article/view/2295
17. Vasconez L, Vásconez J. Tecnologías emergentes aplicadas a la educación. Revista Científica Dominio de las Ciencias. 2023; 9(4): 668–780. Disponible en: https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/3620/7898
18. Real Académica Española. Trans. RAE. 2024. Disponible en: https://dle.rae.es/trans-
19. Villegas C. Transepistemología de la investigación transcompleja. 2024. Disponible en: https://www.freepik.es/
20. Mulume E, Sorzano D. La transdisciplinariedad en la educación universitaria. Revista Conjeturas sociológicas. 2021;1–22. Disponible en: https://revistas.ues.edu.sv/index.php/conjsociologicas/article/view/2074/2058
21. García-Fraile A, Rojas-Aguilera M. ¿A qué debemos hacer referencia cuando hablamos de competencias en educación? Eduscientia Divulgación de la ciencia educativa. 2021; 4(7): 119–32. Disponible en: https://eduscientia.com/index.php/journal/article/download/96/72
22. Marquês L, Dal Molin B. Por um outro princípio epistemológico e metodológico na educação. Travessias. 2023; 17(1): 1–13. Disponible en: https://doi.org/10.48075/rt.v17i1.30538
23. Araujo M, Carvalho J, Peña Â, Lisbôa C, Furtado T, Guedes M, et al. Interfaces disciplinares selecionadas da gestão do conhecimento: características, contribuições e reflexões. Em Questão. 2020; 26(2): 132–60. Disponible en: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/94524
24. Rodrigo-Martín I, Rodrigo-Martín L, Pérez-García Á. Creativity as a tool for understanding education: The role of creativity as a catalyst for educational transformation. VISUAL REVIEW International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual. 2022; 9(3): 1–12. Disponible en: https://visualcompublications.es/revVISUAL/article/view/3533
25. Aparicio-Gómez WO. Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI Artificial Intelligence and its Impact on Education: Transforming Learning for the 21st Century. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación. 2023;2(2):217–29. Disponible en: https://orcid.org/0000-0002-8178-1253
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista de la Sociedad Científica del Paraguay

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
El/los autores autorizan a la Revista de la Sociedad Científica del Paraguay a publicar y difundir el articulo del cual son autores, por los medios que considere apropiado.