Perception of the ecosystem services of the Mbaracayú Reserve by students of the Mbaracayú Educational Center, Department of Canindeyú, Paraguay

Authors

  • Danilo Salas-Dueñas Fundación Moisés Bertoni para la Conservación de la Naturaleza. Asunción, Paraguay

DOI:

https://doi.org/10.32480/rscp.2019-24-1.173-190

Keywords:

Ecosystem services, perception, Mbaracayu Educational Center, Paraguay

Abstract

The perception is made up of two elements, the sensations or physical stimulus, which is given by the medium in the form of sounds, images, scents among others and internal elements such as needs, experiences and motivations, which react differently to each external stimulus. Understanding how the actors perceive and relate to ecosystems and how they value the services they obtain from them is essential to formulate strategies for the management and conservation of ecosystems as a way to improve the quality of life of people, including in this case the impact that education has had in the way a group of students perceive the benefits generated by the environment. The present investigation was carried out. between the months of July and November 2017, with the participation of all students of the Mbaracayú Educational Center (24 ° 8'2.19 "S, 55 ° 31'41.13" W) with the objective of determining if the students had acquired the necessary elements to be able to recognize and determine the importance that the Ecosystem Services have for their quality of life (well-being) and their communities after three years of education. To determine this, a survey was conducted among the 104 students in which four categories of services were used, following the structure proposed in the evaluation of the millennium ecosystems and applied in several research studies carried out in Paraguay. Among the results, the improvement of the knowledge and perception of the students as they are promoted to the next grade stands out, indicating also that not all categories of services are equally perceived.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Oviedo, GL. La definición del concepto de percepción en psicología con base en la Teoría Gestalt. Revista de Estudios Sociales. 2004;(22):89-96. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0123-885X2004000200010& lng=en&tlng=es
2. Rivarola JA, Amarilla SM. Servicios ecosistémicos y potencial económico de los humedales de la estación biológica Tres Gigantes. Paraquaria Natural. 2015 [citado 1 enero 2019];3(6):12-18. Disponible en: https://paraquaria.org.py/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2018/08/Art.-2-SERVICIOS-ECOSIST%C3%89MICOS-Y-POTENCIAL-ECON%C3%93MICO-DE-LOS-HUMEDALES-DE-LA-ESTACI%C3%93N-BIOL%C3%93GICA-%E2%80%9CTRES-GIGANTES%E2%80%9D.pdf
3. Kopcow R, Amarilla S, González J. Servicios ecosistémicos en humedales y bosques de la Reserva Natural Morombí, Paraguay. Paraquaria Natural. 2017 [citado 1 enero 2019];5(6):32-36. Disponible en: https://paraquaria.org.py/wp-content/uploads/woocommerce_uploads/2018/08/Art.-3-SERVICIOS-ECOSIST%C3%89MICOS-EN-HUMEDALES-Y-BOSQUES-DE-LA-RESERVA-NATURAL.pdf
4. Salas D, Guerrero L, Arza K. Reconocimiento de los Servicios Ecosistémicos y la importancia de estos en el bienestar de la comunidad por parte de las alumnas del centro educativo Mbaracayu. Canindeyu, Paraguay [Tesis de Maestría]. Asunción: Via Pro Desarrollo. Institucion Superior de Estudios de Postgrado; 2017.
5. UNEP-WCMC. Developing ecosystem service indicators: Experiences and lessons learned from sub-global assessments and other initiatives. Secretariat of the Convention on Biological Diversity. Montréal, Canada; 2011.
6. Loza S, Gonzales K, Meneses R, RebaudoA. Percepción sobre los ecosistemas altoandinos desde la perspectiva de niños y jóvenes de cuatro Unidades Educativas de la urbe paceña; 2015 [citado 29 abril de 2019]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/308396651
7. FAO. Organización de las Naciones Unidades para la Alimentación y la Agricultura. Servicios ecosistémicos y biodiversidad. [citado 27 abril 2017]. Disponible en: http://www.fao.org/ ecosystem-services-biodiversity/es/
8. Rincón-Ruiz A, et al. Conflictos socioecosistémicos y servicios ecosistémicos en la cuenca del río orotoy: reflexiones para su gestión. Ambiente y Sostenibilidad. Revista del Doctorado Interinstitucional en Ciencias Ecosistémicos. 2016[ citado 16 mayo 2017];8:3. Disponble en: http://praxisfilosofica.univalle.edu. co/index.php/ays/article/view /4285/6505
9. Briceño J, Iñiguez-Gallardo V, Ravera F. Factores que influyen en la percepción de servicios de los ecosistemas de los bosques secos del sur del Ecuador. Ecosistemas. 2016 [citado 23 octubre 2018];25(6):46-58. Disponible en: https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/1173
10. Martínez G, Manzano-García J. Estilos de percepción de la biodiversidad y su conservación en actores sociales de áreas protegidas de Córdoba. Revista del Museo de Antropología. 2016 [citado 23 octubre 2018];9(2):135-152. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php /antropologia/article /view/ 14169/16049
11. Alvear-Narváez NL, Sarria VEC, Bolaños MU. Los jóvenes de la ciudad de Popayán frente al cambio climático. Un estudio desde las representaciones sociales. Revista Ingenierías Universidad de Medellín. 2015 [citado 23 octubre 2018];14(26): 43-56 2015. Disponible en: https://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1168
12. Cruz E. Identificación y valoración socioecológica de bienes y servicios ecosistémicos del humedal La Vaca (Bogotá, Cundinamarca). Universidad Santo Tomás Facultad de Ingeniería. [Trabajo de Grado]. Bogotá, D.C; 2015 [citado 23 octubre 2018]. Disponible en: https://repository.usta.edu.co/handle/11634/483
13. Almonacid D. Implementación y evaluación del programa de educación para la conservación del humedal el burro mediante el proyecto ambiental escolar (PRAE), con los estudiantes del grado noveno del Colegio Los Periodistas, localidad de Kennedy-Bogotá. Bogotá: Universidad de La Salle. Facultad de Ciencias Agropecuarias. Programa de Zootecnia; 2014 [citado 23 octubre 2018]. Disponible en: http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/17651/13062039 2014.pdf ?sequence=3
14. Londoño S. Valoración participativa de los bienes y servicios ecosistémicos presentes en el relicto de bosque subxerofítico de la UPZ El Mochuelo Bajo, localidad de Ciudad Bolívar (Bogotá). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana Facultad de Estudios Ecosistémicos y Rurales; 2012 [citado 23 octubre 2018]. Disponible en: https://repository. javeriana.edu. Co/handle/10554/12460
15. Ramos C, Garcia M. Estudio de percepción de la problemática ambiental en Arauca: Herramientas para la valoración ecosistémica. Revista Gestión y Ambiente. 2012;15(1):119-128.
16. Amarilla SM. Estudio de valoración económica de ecosistemas forestales de la región Oriental del Paraguay. In FAO/SEAM/IDEA, editores. Guía para elaboración de proyectos MDL forestales. Asunción: FAO; 2009. p. 27-44.
17. Merenciano González, AM, Musálem K, Laino R, Rey Benayas JM, Cruz-Alonso V, El Raiss Cordero, Z, et al. Servicios ecosistémicos en el Chaco Húmedo Paraguayo: retos para el manejo basado en los ecosistemas. Ecosistemas. 2018 [citado 2 enero 2019];27(6):115-125. Doi.: 10.7818/ECOS.1531
18. MEC. Ministerio De Educación Y Cultura. Capacidades esenciales a ser desarrolladas y valoradas por disciplina en las diferentes especialidades del bachillerato técnico. Asunción: Dirección General de Educación Media. Dirección de Bachillerato Técnico y Formación profesional; 2011.
19. Villatoro P. La medición del bienestar a través de indicadores subjetivos: Una revisión. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL. División de EstadísticA; 2012.
20. Garcia V. Aprendizaje y Condicionamiento. Percepción, Atención y Memoria tema 1: introducción al estudio de la percepción docencia primer cuatrimestre. Área de Psicología Básica Universidad de Jaén. Disponible en: http://www4.ujaen.es/ ~mrgarcia/Tema1PAM.pdf
21. Guardiola P. Percepción. Lectura del Clase. Sistemas y procesos de la Publicidad y las relaciones Públicas I. Carrera de Sociología. Universidad de Murcia. Disponible en: http://www.um.es/docencia/pguardio/
22. Cañadas O, Sánchez B. Categorías de Respuesta en Escalas Tipo Likert. Psicothema. 1998;10(3): 623-631 1998. Disponible en: http://www.psicothema.es/pdf/191.pdf

Downloads

Published

2019-07-06

Issue

Section

Original Article

How to Cite

1.
Perception of the ecosystem services of the Mbaracayú Reserve by students of the Mbaracayú Educational Center, Department of Canindeyú, Paraguay. Rev. Soc. cient. Py. [Internet]. 2019 Jul. 6 [cited 2025 Sep. 24];24(1):173-90. Available from: https://sociedadcientifica.org.py/ojs/index.php/rscpy/article/view/64

Similar Articles

1-10 of 144

You may also start an advanced similarity search for this article.