Reorganization of schools in the department of Caazapá applying a mathematical programming model

Authors

  • Tadeo Román Saldívar Patiño Universidad Nacional de Asunción, Facultad Politécnica, Grupo de Investigación de Operaciones e Inteligencia Artificial. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0001-7381-6850
  • Jorge L. Recalde-Ramírez Universidad Nacional de Asunción, Facultad Politécnica, Grupo de Investigación de Operaciones e Inteligencia Artificial. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0003-0211-0679
  • María M. López Universidad Nacional de Asunción, Facultad Politécnica, Grupo de Investigación de Operaciones e Inteligencia Artificial. San Lorenzo, Paraguay https://orcid.org/0000-0002-5595-1968

DOI:

https://doi.org/10.32480/rscp.2021.26.2.24

Keywords:

school dimensions, capacity, school localizations, mathematical programming, optimization

Abstract

The current location and the level of use of schools in the department of Caazapá, as in other regions of Paraguay, propitiate a sustained increase in maintenance costs and investment in infrastructure, destining at national level in the last eight years USD 537 million in infrastructure. Today, there are 469 schools located in this department, with an average of 83 students per school. If it is also considered that 66% of the establishments have fewer than 25 students, it can be inferred that there is an underutilization of the infrastructure and operating costs. In contrast, only 1% of the establishments have more than 49 students per classroom. This spatial distribution of schools, and their occupancy levels generate high investment costs for improvement and maintenance over time, and in turn causes resource management problems, which are scarce. It is imperative, then, the application of strategies aimed at optimizing the available resources. With this work, we generate a distribution of schools, with the search for the best selection of schools, in the sense of minimizing operating costs, investment in infrastructure and student transportation. For this, a mathematical programming model, existing in the literature, and compatible with the case of Caazapá in terms of variables, parameters, constraints, and objective function was previously identified. The implications of this new reorganizated set of establishments include closing some schools, changing the capacity of others, or continuing without any change. The model was modified, adapted to the Paraguayan case, and combined with the use of geographic information systems (GIS) for the analysis of the problem and the presentation of the results.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Juntos por la Educación. Financiamiento público de la educación paraguaya. Asunción: Juntos por la Educación; 2019.

(2) Ministerio de Educación y Ciencias. Microplanificación de la Oferta Educativa [Internet]. 2014. Disponible en: https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/10404

(3) Wodon Q. Infraestructura Escolar en Paraguay: Necesidades, Inversiones y Costos. Washington, DC: Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento / Banco Mundial; 2015.

(4) Glewwe PW, Hanushek EA, Humpage SD, Ravina R. School Resources and Educational Outcomes in Developing Countries: A Review of the Literature from 1990 to 2010. National Bureau of Economic Reshearch, Working Paper 17554; 2011.

(5) Ministerio de educación y Ciencias. Planillas de Establecimientos Escolares elegibles - FONACIDE [Internet]. Asunción: MEC. [Acceso 17 de noviembre del 2019]. Disponible en: https://datos.mec.gov.py/data/ establecimientos_priorizados/2019/2019_caazapa.zip

(6) Ministerio de educación y Ciencias. Departamento de Estadística Aplicada. Matriculaciones Educación Inicial 2018. [Internet]. Asunción: Ministerio de Educación y Ciencias; 2018 [Acceso 17 de noviembre del 2019]. Disponible en: https://datos.mec.gov.py/data/nomina_administrativos_lista.md5_csv?form_buscar_matriculaciones_inicial%5Banio%5D=2018

(7) Ministerio de Educación y Ciencias. Departamento de Estadística Aplicada. Matriculaciones Educación Escolar Básica 2018 [Internet]. Asunción: Ministerio de Educación y Ciencias;2018 [Acceso 17 de noviembre del 2019]. Disponible en: https://datos.mec.gov.py/data/matriculaciones_educacion_escolar_basica_lista.md5_csv?form_buscar_matriculaciones_educacion_escolar_basica%5Banio%5D=2018

(8) Ministerio de Educación y Ciencias. Departamento de Estadística Aplicada. Matriculaciones Educación Media 2018 [Internet]. Asunción: Ministerio de Educación y Ciencias; 2018 [Acceso 17 de noviembre del 2019]. Disponible en: https://datos.mec.gov.py /data/matriculaciones_educacion_media_lista.md5_csv?form_buscar_matriculaciones_educacion_media%5Banio%5D=2018

(9) Ministerio de Educación y Ciencias. Resumen General - Costo total de las diferentes tipologías 2017 [Internet]. Asunción: Departamento de Estadística Aplicada; 2018 [Acceso 17 de noviembre del 2019]. Disponible en: https://www.mec.gov.py/cms_v2/adjuntos/14842?1513359075.

(10) Maluenda N. Modelo de evaluación en red de proyectos de reconstrucción de establecimientos educacionales [Tesis de maestría]. Santiago de Chile: Universidad de Chile; 2012.

(11) Pinto Roa D, López M, Recalde Ramírez J, Cardozo Román A, Torales G. Propuesta de un modelo de optimización para la provisión de frutas y verduras desde fincas agrícolas a escuelas aledañas localizadas en el departamento de Caazapá. San Lorenzo: Facultad Politécnica-Universidad Nacional de Asunción; 2015.

(12) Mencia L, Leite ZF, Pinto Roa DP, Ruiz Jara A, Recalde Ramírez JL, López MM. Design of an optimization model for fruits and vegetables supply from agricultural farms to a district’s primary schools. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics; 2018.

(13) Ruiz-Jara AM, López MM, Recalde Ramírez JL, Pinto-Roa D. Mixed Linear Programming Models for fruits and vegetables supply from family farms to rural schools as support for public policies. San Lorenzo: Facultad Politécnica-Universidad Nacional de Asunción; 2019.

(14) Hillier FS, Lieberman GJ. Introducción a la Investigación de Operaciones. Novena. México: McGraw-Hill; 2010.

(15) Winston WL. Investigación de Operaciones: Aplicación y Algoritmos. México: International Thompson Editores; 2004.

(16) Prawda J. Métodos y Modelos de Investigación de Operaciones Volumen I: Modelos determinísticos. México: Limusa; 2004.

(17) Giesen R, Rocha E Oliveira P, Mariano V. Rural School Location and Student Allocation. En HA Eiselt, V Marianov. Applications of Location Analysis. Springer International Publishing Switzerland; 2015:273-289.

(18) Araya F. Localización óptima y redimensionamiento de escuelas rurales en Chile [Tesis de maestría]. Santiago de Chile: Universidad de Chile; 2011.

(19) Taha HA. Investigación de operaciones. México: Pearson Educación; 2004.

(20) Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos. Atlas Demográfico del Paraguay, 2012. Asunción: Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos; 2016.

Downloads

Published

2021-11-30

Issue

Section

Original Article

How to Cite

1.
Reorganization of schools in the department of Caazapá applying a mathematical programming model. Rev. Soc. cient. Py. [Internet]. 2021 Nov. 30 [cited 2025 Oct. 26];26(2):24-40. Available from: https://sociedadcientifica.org.py/ojs/index.php/rscpy/article/view/149

Similar Articles

1-10 of 20

You may also start an advanced similarity search for this article.